ukhuwah itu indah..

Monday, November 15, 2010

beraKhirnya sem 4..

Alhamdulillah.. paper terakhir sudah berakhir.. mudah-mudahan keputusan yang akan perolehi lebih baik daripada yg sebelumnya Tamatnya paper terakhir pagi tadi, maka berakhir semester 4..x sangka saya sdh ingin melangkah ke semester 5..sungguh sekejap masa berlalu. rasanya baru semalam shj saya melangkah masuk ke ipgm ini..ketika itu boleh dikatakan dengan separuh hati shj dtg ke ipg ni..


Hampir setahun juga baru saya dapat menerima kenyataan yg saya berada di ipg..tapi alhamdulillah..dengan izin ALLAH saya dpt melaluinya dengan baik..mungkin disebabkan oleh berkat sekiranya seorang anak menurut perintah ibu bapa. Result tiap2 sem pun alhamdulillah sentiasa meningkat dan setakat ini masih lagi dpt kekalkan pointer 3.5 ke atas..betapa ku besyukur dengan perjalanan hidupku kini.


" kita merancang ALLAH juga merancang, tetapi perancangan ALLAH adalah yang terbaik "


Hikmah ??

Banyak hikmah yang telah tersingkap dan Allah tunjukkan apabila saya berada di ipg ini..dan mungkin saya x akan merasainya sekiranya saya belajar di tempat lain :


1. saya mula menyedari t
entang kehidupan golongan berkeperluan khas.. sebelum ini, kita hanya buat endah x endah sahaja dengan masyarakat ini ( sindrom down, autisme, celebral palsi dll ), namun bila kita mula melangkah ke dalam dunia mereka barulah kita dapat memahaminya


2. betapa bersyukurnya nikmat yang dipinjamkan oleh ALLAH kepada saya. betapa rasa nikmatnya dapat mendengar, melihat dan berfikiran n bertingkah laku normal. Andai semua nikmat ini ditarik, bagaimanakah saya nk laluinya ?


3. Di sini tiada diskriminasi. Semua pelajar sama ada yang buta, pekak n sihat belajar perkara yang sama. Tiada perkara yang dilebihkan.

4. Saya dapat belajar bahasa isyarat dan braille walaupun saya mengambil pengkhususan masalah pembelajaran.( walaupun terkial-kial, tp seronok krn sekurang-kurangnya saya still dapat berkomunikasi dengan mereka ). sekarang saya dah boleh untuk bantu sekiranya ada yang bertanya seperti 10 tahun lepas ketika naik bas..rasa bersalah n kesian kerana x dpt membantu . :(



5. kat sini penyarah dan pelajar umpama kawan. banyak perkara yang ditunjuk ajar. InsyaALLAH,
saya berasa lebih yakin untuk menjadi seorang bakal guru.


6. peluang untuk pahala
lebih mudah sekiranya kita ikhlas untuk mengajar, mendidik dan mentarbiyyah mereka. :)

anak- anak murid di SK Padang Hiliran, Trgnu



Subhanallah..betapa indahnya susu
nan yang disediakan ALLAH untuk saya lalui. InsyaALLAH..ALLAH izin, bukan hanya guru biasa yang saya inginkan..bahkan dapat menjadi seorang guru yang LUAR BIASA... amiin

No comments:

Post a Comment