ukhuwah itu indah..

Saturday, October 15, 2011

keyakinan yg pasti

usaha..

tiap2 perbuatan, tiap2 pengharapan perlu ad usaha.. x boleh kita nk serah bulat-bulat kat ALLAH.. mmg segala apa yg berlaku dari ALLAH..di sebalik kesusahan yg dialami, akan tiba jua kemudahan..namun, itu bukanlah bermakna kita hanya perlu duduk n menunggu hingga tiba detik tersebut..

kesusahan yg sebenarnya adalah ujian dari ALLAH.. bila mana ada ujian, maka itu tandanya ALLAH sayangkan kita & kita masih lg berada di dalam lingkungan pandangan Allah.. bayangkan seandainya hidup kita ni senang je mcm Firaun dulu.. Nauzubillah..hinggakan kesenangan yg diperoleh membuatkan Firaun rasa takjub dgn dirinya sendiri ( nk senang kate lupe daratan )..





apa yg penting..selagi diberi nafas olehNya..selagi diberi keupayaan untuk menikmati detik2 hidup, maka janganlah kita berputus asa untuk berusaha.. kerana bila akan dimakbulkan adalah suatu perkara yg berada di luar akal kita.. mungkin kita selalu mengeluh..

" ak da banyak kali mintak doa kat ALLAH..dah 99 kali doakan benda yg sama..tp msih x dpt2..sahkan nk dpt, hint pun xde langsung "


" ala..rendahnya result kali ni..sedangkan baca buku bukan main nk rak..si A tu x study kuat mcm ak pun..tp result gempak je "..


kita sering tertanya-tanya bila akan ditunaikan hasrat kita..pe yg penting kita harus bersangka baik dengan al-Khaliq..

umpama situasi tadi..99 kali kita telah berdoa, tapi mungkin dalam perancanganNya doa kita yg ke 100 akan ditunaikan..
kita selalu duk struggle study..tp hasil kt rasa x berbaloi..mungkin ALLAH nk kurniakan sesuatu yg lagi indah pada kita di mana dengan ilmu itu akan bermanfaat dlm kehidupan kita dan bukanlah hanya bermanfaat di atas slip keputusan semata-mata..


kita merancang, ALLAH juga merancang...
Namun, perancangan ALLAH adalah yg terbaik


bersangka baiklah kita dengan setiap aturanNya..

selagi kita yakin & berpegang teguh pada janji ALLAH, maka DIA x akan membiarkan hambaNya dalam kesusahan..





...kehidupan bagaikan pelangi..walau ditimpa gerimis selepas panas berpanjangan, namun keindahan tetap hadir selepasnya dengan warna yg menarik hati...



wallahua'lam

No comments:

Post a Comment